Kjol

Eftersom att jag skriver uppsats och jobbar med lite andra saker som tar mycket av min tid just nu så publicerar jag en text om HMs kjol för herrar, återkommer om en vecka eller så.

H&M tar ett steg i rätt riktning

Ibland betyder små steg väldigt mycket, i det här fallet så är det en klockad kjol som bryter ny mark. H&M,det svenska modeskeppet för den vanliga svensken (även kallad verklighetens folk), lanserar till våren en kjol på deras herravdelning. Att H&M vågar detta är ett steg för uppluckringen av föreställningen att kläder har kön.

Kvinnor har burit byxor sedan 1930-talet och i den moderna kvinnans garderob hänger kläder som för 100 år sen skulle ha varit omöjliga att bära för kvinnor. För mannen går det långsammare, trots metrosexualitet och skönhetsprodukter för män så går utvecklingen trögt. Antagligen så ligger en rädsla för fjollan i bakgrunden, denna stereotyp som utmanar bilden av en ”riktig” karl. Det är precis som verklighetens folk vill ha det, kvinnor i kjol och män i kostym. Även om verklighetens folk diskuterar vädret och genuspedagogers indoktrinering av det uppväxande släktet vid sitt köksbord så handlar det inte om att män inte ska vara män och vise versa. det handlar om att folk ska få klä sig så som det passar dem.

Vi fick nyligen en nytt bruk av namn i Sverige, där kvinnor får heta Carolina Sven, ett steg i rätt riktning i ett liberalt samhälle där verklighetens folk får bestämma över sig själva. Om lille Sven blir mobbad när han går till skolan så är det en inskränkning i hans frihet. Kläder är ett sätt att uttrycka vår identitet, och det spelar ingen roll vilket kön vi har, när kläderna begränsar oss. Kläder har symboliska koder i vårt samhälle, de säger en hel del om vilka vi är. Om en man kommer på ett möte i kjol så skulle antagligen folk tycka att han är konstig, en kvinna i kostym tas istället på allvar. Det är en norm att det är mannen och det maskulina vi ska eftersträva, det kvinnliga och feminina ses alltid som det svagare och därmed mindre värt.

Att H&M säljer en kjol på sin herravdelning är en viktig milstolpe. Det är en sak när Prada och Comme des Garcons gör kjolar för män, men när en affärskedja med affärer i varenda liten avkrok av Sverige säljer en kjol på sin herravdelning, så ser vi en förändring som inte ens verklighetens folk kan förneka. Gränserna mellan vad som är herr- och damkläder börjar suddas ut, på samma sätt som gränsen mellan könen och dess identiteter. Vem säger att en man i kjol är mindre maskulin än en i kostym? Det är plagget i sig som betyder något, det är vad vi låter det betyda. Om den moderna kvinnan kan ha kostym så borde framtidsmannen kunna ha klänning.

Nästa steg är kanske att inte ha en herravdelning alls utan låta alla kläder köpas av den som det behagar. Den dagen en affär vågar inse att kläder är lika könslösa som de tyger de skapas av har vi kommit långt. Tills dess så får vi nöja oss med en svart klockad kjol.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.